News skr730 Kalendarz imprez Wyniki Galeria Ksiega Dzungli Forum Pliki Linki English


Stowarzyszenie Regatowe Klasy 730

Wpis do rejestru Stowarzyszeń SKF "D" 182

00-033 Warszawa ul. ul. Górskiego 4/27

NIP 525-21-69-095 Regon 016244630

Konto:PKO BP SA XV O/Warszawa 67 1020 1156 0000 7002 0008 0390

tel/fax. (+48 22) 8648802

Klasa 730

Klasa regatowa 730 powstała w Polsce na przestrzeni ostatnich czterech lat. Jest to najbardziej dynamicznie rozwijająca się klasa sportowych jachtów kabinowych. Zaczęto ją również doceniać w Niemczech, Austrii, Czechach, Danii i na Litwie. Dzieje się tak, gdyż bardzo dobrze spisuje się zarówno w warunkach morskich jak i śródlądowych, osiągając imponujące prędkości. Jachty Klasy 730 mimo dosyć dużych gabarytów są łatwe w transporcie i niezbyt kosztowne. Kompletny jacht, na którym może się ścigać od 4 do 5 osób można zakupić już za 40.000 PLN.

1. Charakterystyka jachtów

Podstawowe parametry jachtów Klasy 730

- długość całkowita 730 cm
- szerokość maksymalna 250 cm
- powierzchnia żagli głównych 30 m2
- powierzchnia żagli dodatkowych 40 m2
- masa jachtu (min) 800 kg

 

Ściganie Po Polsku

 

Żeglarze, regaty i Polska: to połączenie może dla bardzo wielu z Was zaskoczeniem. Niesłusznie, bo uważnie śledzący rankingi światowe zauważą, że wielu Polaków zajmuje czołowe miejsca w klasach olimpijskich (Finn, 49-er, 470, Laser, Europa, Mistral) oraz w klasyfikacji meczowej (MK CAFE Sailing Team Karola Jabłońskiego), tytuł Żeglarza Roku dla Mateusza Kusznierewicza (Finn, 2000), 4 miejsce katamarana Warta-Polpharma w The Race 2000 czy zdobycie Admiral's Cup w 1997 wspólnie z zespołem USA (Roman Paszke). Jak widać Polacy żeglować potrafią wyśmienicie.

Podobnie sprawa ma się z konstruktorami i stoczniami jachtowymi. I tu ogarnia nas spore zaskoczenie: Polska zajmuje wysokie 6 miejsce w świecie pod względem ilości produkowanych jachtów (!!!) w znakomitej większości własnych , rodzimych konstrukcji. Jedną z nich, szczytem konstrukcji regatowych są łódki klasy 730. czemu 730? - to po prostu długość kadłuba, bardzo zbliżona do międzynarodowego standardu 24ft.

Klasa 730 to klasa otwarta, nie monotypowa - i to jest podstawowym jej atutem. Dobrze dobrane precyzyjne przepisy, stanowią jedynie ramy w których konstruktorzy mogą wykazać się inwencją przy projektowaniu i modyfikacjach dążąc do maksymalizacji sprawności jachtu. Jednocześnie sternicy i załogi mają spore pole do popisu w ramach wyposażenia i trymowania jachtu - po prostu wielki poligon i wspaniałe wyzwanie. Przepisy określają, że jacht ma mieć max 730 cm długości, 250 cm szerokości i musi ważyć min 800 kg. Niedozwolone są trapezy i uchylne poprzecznie płetwy balastowe, załoga 4-5 osób (bez limitu wagi), powierzchnia żagli to 30sqm plus dodatkowy spin/genaker do 40sqm. Materiał do budowy? Dowolny. Maszt - skrzydło obrotowe? Czemu nie. Oczywiście przepisy precyzują wiele innych parametrów jak przykładowo wielkość wnętrza (kabiny), wysokość wolnej burty czy stateczność początkową i końcową. Każdy jacht może zostać skontrolowany w trakcie regat przez mierniczego klasy.

Jaki efekt? Bardzo szybkie sprawne jachty, zdolne do wspaniałej żeglugi zarówno na morzu i fali, jak i na wodach śródlądowych. Warunki ślizgowe dla tych łódek to wiatr od 3B! Rewelacyjnie zwrotne a jednocześnie wymagające kunsztu i techniki od żeglarzy, idealnie nadają się do rozgrywek meczowych, których liczba w Polsce stale rośnie. Tu ciekawostka, w ubiegłym sezonie w najważniejszej imprezie meczowej Grand Prix Polski pula nagród wyniosła 80.000 DEM (zwycięzca - 60.000!) - jest więc o co walczyć!. Konkurencja? bardzo silna: w szeregach zawodników znajdziemy wielu byłych mistrzów nie tylko Polski ale i Świata i Europy. I bynajmniej nie jest to klasa "na emeryturę" - ścigają się tak aktywni zawodnicy kadry Polski jak i byli mistrzowie. Po prostu niebywała mieszanka młodości, energii, doświadczenia i rutyny. Sami siebie nazywają szakalami... to niebezpieczne zwierzęta....

Wszystko to sprawia, że liczba jachtów w regatach sięga 30, a imprez w sezonie rozgrywa się około 20 - od maja do grudnia !.

Najważniejsze konstrukcje to – MC Cafe 24 znanego teamu Judel&Vrolijk z Hamburga i ich nowy projekt (na ukończeniu w stoczni) RP24.

Dziełem polskich konstruktorów jest GIN24 (GG Yacht Gdańsk) oraz dominujący w czołówce regat w 2001 – Majestic 24 Racer Extremal, Andrzeja Skrzata, produkowany w największej polskiej stoczni Jachtowej – Ostróda Yacht.

Tych ostatnich zwodowano w ub. roku 15 egzemplarzy. Nasze jachty cieszą się sporym zainteresowaniem Czechów, którzy zakupili ich już ponad 10.

Ile taka przyjemność kosztuje? I tu mamy zaskoczenie po raz kolejny: Polacy udowadniają ze nie trzeba wydawać dziesiątek tysięcy USD na podobne jachty (np. Melges24) o bardzo zbliżonych parametrach. Topowy polski model Majestic 24Racer ze stoczni Ostróda Yacht kosztuje w wykonaniu z kompozytów węglowych około 25-25.000 USD , a z poliestru 15.000 USD

Dla dociekliwych proponujemy stronę internetową klasy 730 www.730.sails.pl - na razie jeszcze po Polsku.


730
 
Władze Stowarzyszenia
Informacje o klasie
Informacje zarzadu
Statut
Deklaracja wstąpienia
Zawodnicy
Baza jachtów
Regulamin Pucharu Polski
Regulamin Meczowego Pucharu Polski
Przepisy pomiarowe
 
Strona archiwalna
 
REGATY
 
MP Klasy 730
Projekt Nowej 730
Informacje o MP klasy 730
Przebojowe Warzywa :)
BIG STAR niepokonany
 
...wiecej  
 
WAŻNE
 
VI Puchar Polski w klasie 730 - Regulamin
V Puchar Polski w Klasie 730 - Regulamin
Składki za rok 2004
 
...wiecej  
 
MARKET
 
 
Kontakt Uwagi Administarcja
Proterians